Muistoissani elää pieni poika. Muistan hänen hymynsä, irvistyksensä, peikkokorvansa ja ensimmäisen itsenäisen käännähtämisen selältä mahalleen. Muistan hänen syntymänsä - ja kuolemansa. Muistojeni kautta elän tätä hetkeä nauttien uudesta mahdollisuudestani olla äiti, kahden tyttölapsen äiti. Elämä kulkee muistoista haaveisiin.

tiistai 14. kesäkuuta 2011

Kesämieli toisilla

... vaikeuttaa toisten kesäfiilistä. Ainakin, jos kyseessä on eri alojen toimijat, joilla kesä ja kärpäset saa aikaan huolimattomuusvirheitä. Kyllähän sitä itse kullakin pää pehmenee näillä helteillä ja raskausoireena esiintyvä unohtelu lisääntyy. Itse myös asiakaspalvelijana ja tilauksia tekevänä pitiäisi kyllä ymmärtää virheiden mahdollisuus ja helppous. Tai ehkä se juuri siitä johtuukin - tiedän, mitä vaatia.

Jätettäköön tästä valituskirjeestä identifioinnit tekemättä.

Kaksi viikkoa sitten tilasin netistä kaksi Stellan albumia, uusimman ja vanhimman. Odotin tätä lähetystä kuin kaikkea, mitä tässä nyt viime aikoina olen odotellut. Viimein paketti ilmestyi postilaatikkoon, mutta kuten jo ehkä saatoittekin arvata, eihän se toimitus ihan nappiin mennyt. Uusimman albumin sain, hyvä, mutta sen vanhimman albumin tilalla oli keskimmäinen. No ei muuta kuin asiakaspalautuksena takaisin ja reklamaatio perässä. Pahoittelivat tapahtunutta ja lupasivat tehdä uuden tilauksen. Taas odotin viikon. Ja viimein paketti taas ilmestyi postilaatikkoon. Mutta kuten ehkä joku taas jo aavistikin, väärin meni jälleen. Nyt sain sen saman väärän cd:n kuin viimeksikin! Ja taas palautus ja reklamaatio. Astetta kiukkuisempi sellainen. Reklamaation vastausta edelleen odotellen...

Kaksi viikkoa sitten tilasin myös lämmitysöljyä. Senkin nettipalvelun kautta. Olin tyytyväinen hintaan ja valitsin maksuaikatauluksi viisi erää. Palvelu kiitti tilauksesta, kopioin tilausvahvistuksen ja jäin odottamaan öljyn saapumista muutaman päivän kuluessa. Kahteen viikkoon öljyä ei kuitenkaan kuulunut, joten soitin asiakaspalveuun. Kävi ilmi, että koko tilaus ei ollut edes saapunut heille! Tein puhelimitse uuden tilauksen, mutta tietystikään hinta ei ollut enää lähellekään sama. Nettipalvelussa oli ollut jokin virhe. Eikä sekään ollut mahdollista, että olisin saanut tilaamanai määrän maksettua viidessä erässä, tämän määrän saa vain kolmeen erään. Nettipalvelu oli siis tehnyt täyden mokan, joten nyt tuleekin mieleen, olisiko tämä tilaus kuitenkin saapunut perille, mutta virheen huomattuaan tapahtuu jotain bittiavaruuden selittämättömiä asioita ja hups, tilaus katoaa... Korvaukseksi tästä sain pienen alennuksen öljyn hintaan, joka reilun tuhannen euron loppusummassa teki peräti 13 euroa! Hiphei!

Helppo, sähköinen tulevaisuus

Tähänkö maailma todella on menossa; kaikki automatisoituu ja oman järjen käyttö katoaa? Cd-tilaus kulkee sähköisesti pelkän numerokoodin perusteella, eikä kukaan konkreettisesti tarkista, että myös nimi täsmäisi. Öljytilauksessa nettipalvelu ilmoittaa ihan höpöjä ja tilaus katoaa lopulta kokonaan jälkiä jättämättä. Toisaalta voisi myös kuvitella, että nettipalvelun hyötynä on helppo ja nopea päivitys, mutta eipä vaan ole myynti-ilmoitukseemme vieläkään ilmestynyt näyttöpäivää, joka on jo perjantaina.

Kuinka käteviä onkaan myös sähköiset asiointipalvelut. Ensin luot itsellesi käyttäjätunnukset ja salasanat, jotka pitää olla muodossa kymmenen kirjainta ja kaksitoista numeroa, ja tietysti eri palveluissa eri tunnukset ja salasanat eri määrämuodoilla, jolloin sitten yrität epätoivoisesti muistella, mikä yhdistelmä oli mihinkin palveluun. Palvelussa on sitten käytössä määrämuotoiset lomakkeet, joiden täyttäminen onnistuu vain, kun olet ideaalitapaus; ei omia lisähuomioita ja erityistapauksia tai "se vähän riippuu"-tapauksia. Kun lopulta olet saanut kaiken tarvittavan tiedon revittyä persnahastasi, palvelu ilmoittaa: "Palvelussa tapahtui odottamaton virhe. Yritä myöhemmin uudelleen." Ja eikun alusta, ihan vaan todetaksesi, että sama virhe toistuu edelleen.

Palveluihin ei myöskään pääse aina kirjautumaan. Eräänkin instanssin palveluun olen yrittänyt kirjautua jo kolme kuukautta, tuloksetta. Sähköinen tunnistautuminen verkkopankin kautta kyllä onnistuu, mutta sen jälkeen ruutuun pamahtaa tämä klassinen "odottamaton virhe". Olen yrittänyt asioida kyseisessä palvelussa mieheni asioilla ja kerran hän tästä viasta kyseiseen instanssiin valittikin: "Avovaimoni on yrittänyt kirjautua palveluunne, mutta ei onnistu. Virkailija: "Niin mutta sinne on jokaisella ihan omat tunnukset." No shit, Sherlock?! Ja virkailija jatkaa: "Juu, nuo nettipalvelut on välillä vähän jumissa." Ai välillä, kolme kuukautta.

Sama juttu on myöskin tämän öljytoimittajan verkkopalvelussa, johon tunnusten luonnin jälkeen ei enää pääse kirjautumaan. Eipähän ainakaan pääse tarkistamaan, mitä tuli tilattua ja millä hinnalla, jolloin tilaukset voivat vaan kadota. Samalla, kun nettipalvelut lisääntyvät, virastoja ja toimistoja ajetaan alas. Kenelle tämä hyöty on tarkoitettu? Kuluttajalle, joka voi nyt helposti päästä järjestään takkuavien nettipalvelujen avulla vai virkailijoille, jotka nyt voivat työttömyyspäivinään nauttia siitä, ettei tarvitse kuunnella valittavia asiakkaita? Vai olisiko hyötyjä kuitenkin jossain vähän ylempänä, jossa hän naureskelee partaansa ja laskeskelee säästöistä kertyviä setelinippuja.


Mieli kuin kesän ilmasto

Huomasitteko muuten, että mitä pidemmälle helteet jatkuivat, sitä kiukkuisemmaksi ihmiset kävivät. Keväällä ihmiset ovat onnellisimmillan, kun pitkän ja synkän talven jälkeen aurinko taas valtaa tilaa ja krookukset puskevat lumen alta. Silloin ajatellaan, että koko kesä on taas edessä ja mahdollisuuksia vaikka mihin. Kun tästä ensihuumasta sitten on päästy, alkaa valitus, kuinka kesä on myöhässä ja lämpötila puoli astetta keskimääräistä kylmempi. No mutta, voi sitä onnenpäivää, kun iltapäivälehdet huudattavat hellejakson nimeen! Ja siitä se alamäki taas alkaakin: liian kuuma, missään ei ole hyvä olla eikä mitään voi tehdä, rannatkin ovat liian täynnä. Tulisipa jo vettä. Hellettä kestää viikon, jonka jälkeen taas kylmenee. No eihän sekään ole hyvä! Mihin se helle katosi? Ja näin jatketaan pari-kolme kuukautta, kunnes ollaankin jo kiukkuusasteen huipulla, kun kesä meni taas liian nopeasti, eikä mitään kunnollista tullut tehtyä.

Vielä on kesää jäljellä, vielä tulee kauniita päiviä.... trallalallalaa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti